tiistai 29. lokakuuta 2019

Mikä ihmeen järkkäri ?


Huh, tukka sekasin ja niskat kipeänä Metallican plektra taskussa jatkaen seuraavaan festaripaikkaan. Valehtelisi jos väittäisin  että kaikki meni kaiketi putkeen,. Puhelin kävääsi paskalaaris ja joku oppi taas jotakin  ~ jos oppi. Fyysinen ja henkinen.tyhjennys takana. Aika keikka, etten sanoisi. Sitä helposti ajatellaan että järkkärin työ on yksinkertaista ja tylsää, järkkärit ovat tyhmiä ja ala on tällä hetkellä alaarvostettua. Ala on nuori ja hakee vielä paikkaansa kaikilta osin. Monikaan ei tule ajatelleeksi että useimmat meistä  tulee ympäri Suomea keikalle ja tekee aivan jotain  muuta elääkseen. . Tätä suhtautumista tulee niin yleisön, hyvää päivää tuttujen kuin jopa esimiehien osalta. Ja, vaikka tekisikin pelkästään järjestyksenvalvojan työtä, tulee kunnioitus säilyttää . Tapahtumat esimerkiksi ei toteutuisi ilman järjestyksen valvojia, tapahtumissa olisi ongelmia ellei olisi järjestyksenvalvojia,  etc.
Siinäpä haastetta, miten saada  tämä ala arvostetuksi ja kehittämään omaa toimintaansa sekä parantamaan laatua niin työn jäljessä kuin työilmapiirissä. Miten saada eri paikoista tulevat työntekijät ja esimiehet hitsattumaan nopeasti yhteeni.. Työpäivät ovat pitkiä ja painensietokyky kasvaa hetkihetkeltä työtuntien edetessä.
Koulutus, ennakointi ja suunnittelu, kyky reagoida palautteeseen ja kyky ottaa palautetta vastaan.  Lähiesimies on kuitenkin  tuon ongelman ydin ja ratkaisu moneen asiaan.  Järjestyksenvalvojan kurssilla käydään lait läpi mutta ei mitään muuta. Tämän kurssin jälkeen voit vetää oranssin esimies liivin päälle ja elämää nähneenä joko haltsaat edellä tuumimani asiat tai et.  Tällä hetkellä kun ongelmia tulee vastaan, ei voi syyttää ketään ihmistä vaan olemassa olevaa prosessia. Jonakin päivänä, uskon että  jokainen järjestyksenvalvoja  tapahtuman jälkeen voi todeta että tehtiin ME tehtiin  mahtava tapahtuma, eikä niin, että Huh, selvisin tästä.
Nyt pieni levähdys ennen seuraavaa  keikkaa. 

Hyvää iltaa.
Tässä kokoan ajatuksiani eilisestä ja tästä päivästä.
Ajatuksia herää paljonkin ja totean ensi alkuun tämän  alan olevan vielä nuori ja etsivän paikkaansa. Eniten huolestuttaa teidän esimiestoimintanne tällä hetkellä. Tuntuu että koulutusta vielä tarvittaisiin ylhäältä alaspäin.  Esiin nousi pikkupomoja vailla loppuun asti vietyä suunnitelmaa.
Vuoroni alkoi anniskelualueelta eilen. Alueelle oli päässyt alaikäisiä,  ja jonkun ajan kuluttua  minut siirrettiin  portille x.  Ehkä työtunteja minullakin takana, mutta tuli tunne että olisin ollut syyllinen tuohon alaikäisten alueelle' (Tykkäsin olla anniskelualueella) pääsemiseen.   Viruin siis tyhjällä portilla  18~01. Sain tauon kun pyysin.
Puhuttelussa tuli kyllä ilmi, ettei siirtoni syy ollut todellakaan, että olisin ollut syyllinen alaikästen alueelle pääsemiseen.  Vaan että tuo portti tarvitsi tekijän. (Tulin siis portille, jossa juuri tullut työntekijä oli ollut 20 minuuttia ja minut siirrettiin hänen tilalleen )
Tauot ei ole suunniteltuja, vaan ne täytyy pyytää. Ja kun pyydät tauot itse, tuli puhuttelussa selkeeksi että esimies antaa tauot. Ongelma nyt vain siinä, ettei taukoja olisi tullut tarpeeksi , ellei itse olisi niitä pyytänyt.
Kun tänään jouduin portilta portille vahtimaan, alkoi mielenterveyteni vähitellen pettämään. 
Niinpä painoin tangentin pohjaan ja kysyi esimieheltä: pahastuisko tämä jos vaikka pääsisin turvatarkastukseen? Hän vastasi menevänsä tikeen ja katsovan tilannetta. Jäin odottamaan ja kun mitään ei kuulunut  hetkeen, kysyin asiaa uudelleen ja jouduin lopuksi puhutteluun, että olin edes koko asiaa esittänyt radioteitse. 
Ja, esimiesi tuli ohitseni, kertoi menevänsä pääportille, hakevansa sieltä tekijän tilalleni ja tiken kautta päästyäni pääsisin turvatarkastukseen.  Miksi toimittiin näin ?  (Olisiko ollut helpompaa, kun esimies olisi pyöräillyt luokseni ja sanonut ettei tämä ole mahdollista, nyt asiasta nousi haloo )
Vastasin kysymykseen jotta kyllä aivan luonnonlapsenlailla asiaa kysyin sillä ei ole mitään järkeä pitää työntekijää 11 tuntia portilta portille vaan olisi hyvä jos pystyisi  vaihtamaan.työntekijän paikkaa siten että siihen tulee vaihtelevuutta. Ymmärrän tämän toki , niin kuin esimieheltä sain kuulla jotta syvä mahdottomuus kun on 100 työntekijää. (Ajattelin itsekseni, mutta en sanonut, että varmasti, jos hommaa ei ole valmiiksi suunnitellut) Mutta vastasin hänelle, että itse työvuorolistoja tehneenä, yksi puhelinsoitto sekoittaa koko pakan. On totta, että täytyy tuntea tekijänsä mutta heitä ei sittenkään saa aliarvoida jos he pyytävät välillä siirtoa muualle.  Nyt olin joviaali ja vastasin, että voin toki mennä takaisin tuolle portille. (Siksi ettei heidän suunnittelemattomuutensa enempää sekottuisi, ajattelin itsekseni. ) 
Perustelin lisäksi toimintaani, että olen ihminen joka tykkää tehdä töitä  ja ajatella omilla aivoilla, enkä ole ihminen joka olisi /seisoisi paikoillaan 11 tuntia.  Esimies kertoi kuinka hänkin silloin 7 vuotta sitten  kompastelleensa .. johon totesin, että olen  työskennellyt hoitajana  30 vuotta ja että voisin tällä historialla tehdä sjv.tä. 
Kerroin myös, että minulle kaikki ihmiset ja heidän työtehtävänsä ovat samanarvoisia, eikä kukaan ole toistaan parempi. Ja kun näen jonkun asian menevän täysin perseelleen, tuon sen jäätävällä tavalla esiin.
  Tähän voisi kiteytyää, ettei kukaan ilmeisesti  ole aikaisemmin näin  selkeästi tuonut epäkohtia esille tai edes kyseenalaistanut ja siksi ei kestetty tapaani tuoda asiaa esille vaan koettiin, että nyt työntekijä pitäisi saada äkkiä ruotuun. 
Toinen epäkohta, esimiestoi keskustelussa ilmi, että olisin ollut työrastilla ilman liiviä. Katsoin häntä kysyen, kuka on niin sanonut? Sain vastauksen, että kadulla kulkija oli tuonut viestin. (Ajattelin itsekseni, että tuo ei ole totta) Onko tämä porukka "akka~lauma?"
Edelliseltä keikalta, esimies neuvoi näin : tauolle mennessä otetaan liivit pois ja rastille palatessa laitetaan takaisin. Näin olen tehnyt ja huomannut etteivät kaikki tee niin.  Ehdotinkin, että samat säännöt nyt kutakuinkin voisivat koskea kaikkia. Tosin pelkkä jv liivi on helppo riisua kuin esim.  Tr.n
Luulisi esimiehen luottavan työntekijäänsä ja ulkopuolinen ei voi oikeasti tietää mikä tilanteessa on ollut  kyseessä .
Näitä siis miettiessä huomista vuoroa kohti. Pyydän, että käytte asiaa läpi vaikka tekstini ohessa.
Tähän vielä lisäisin, että portillani   kävi tänään  mies joka halusi tehdä reklamaation torstai iltana olleesta jv.stä,eräällä portilta , Kyseinen  jv oli arvostellut hänen pukeutumistaan/ hapitustaan.
Ainoat esimiehet joilla tuntuu olevan homma hallussa ja suunniteltu sekä osaa reagoida tilanteisiin asian vaatimalla tavalla on X ja X Heistä voi todellakin voi antaa hyvän palautteen.
Mennään näillä seuraavaan vuoroon . Kiitos kun sain reklamoida, enkä lienee varmastikkaan tältä reissulta ainut.
Hyvää yötä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti